Autóbérlés a gyakorlatban itthon és külföldön

2020. május 26.

Vannak az életben nagy alapigazságok. Olyanok, hogy a hazug embert könnyebb utolérni, meg fától az erdőt, meg az is, hogy nem vagyunk egyformák. Ez utóbbit nem csak az olyan egyszerű dolgokra fordíthatjuk le, hogy a grízes tésztát üresen vagy lekvárral szeretjük, hanem például arra is, ahogy a tökéletes nyaralást elképzeljük. Vannak, akiknek az ideális nyaralás az, amikor elmennek egy tengerpartra, és 1-2 héten keresztül mást sem csinálnak, mint fekszenek a homokon, esetleg este a szállodasoron elmennek egy pizzát megenni.

rent_a_car_1.jpg

Aztán vannak azok az emberek, akik megőrülnek, ha 2 órán túl kell egyhelyben ülni a hátsójukon. Ez nem jelent gondot, ha a nyaralást olyan helyre tervezzük, amit autóval ésszerű időn belül elérünk, ám, ha repülővel megyünk, akkor jó eséllyel nem ússzuk meg az autóbérlést, ez pedig, ha nem vagyunk elég körültekintők, könnyen rémálomba fordulhat.

 

Hogy kezdjünk neki?

Vannak -bár nyilvánvalóan elég kevesen -, akik az utazást úgy szeretik, ha van izgalom benne. Vagyis nem terveznek meg előre semmit, nem foglalnak szállást, nem intéznek autóbérlés. Ők azt mondják, hogy addig is volt valahogy ezután is lesz, minek a stressz. A többség azonban, ha pihenni indul, akkor szeret mindent időben kitalálni, hogy miután leszállt a repülőről, már ne legyen más dolga, mint eljutni a szállodába, és elfoglalni a szobát.

Természetesen ez utóbbi módszer a biztonságosabb, és ahogy a szállást is jó előre lefoglaljuk, érdemes az autóval is így tenni. Már csak azért sem szabad a megérkezés utánra hagyni a dolgot, mert ha online, előre foglalunk, akkor jobb eséllyel lesz olyan kategóriájú gépjármű, amilyet szeretnénk, ráadásul, ami talán még fontosabb, komoly összegeket takaríthatunk így meg. A helyben történő foglalás ugyanis, az esetek túlnyomó részében jóval magasabb lehet, mint az online ár. Hogy ez azért van, mert a kevesebb adminisztráció miatt megtakarítunk nekik egy csomó időt, vagy azért, mert az előre foglalt autóval jobban tudnak tervezni, nekünk mindegy is, a lényeg, hogy már itthonról keressünk autót.

rent_a_car_4.jpg

Ha már online foglalás, akkor jó tudni, hogy autót nem csak a kölcsönzőcégektől, hanem ügynökökön keresztül is foglalhatunk. Ezek általában olcsóbbak, mint a nagyobb autókölcsönzők, így könnyen elcsábulhat az egyszeri bérlő. A buktatója az ügynökön keresztül történő bérlésnek, hogy nem tudjuk, hogy melyik cégtől kapjuk valójában a gépjárművet, így véletlenszerű, hogy milyen minőséget kapunk. Szóval, a lényeg, fontoljuk meg, hogy a monitor előtt ülve, a messzi ismeretlenben egy olcsó, de bizonytalan helyről származó, vagy egy drágább, de garantáltan jó kölcsönzőből kihozott autó mellé tesszük az ikszet.

 

Milyen kategóriájú autót béreljünk?

A szállodában nem lepődünk meg, ha a nászutas lakosztályért jóval többet gombolnak le rólunk, mint a kis szobáért, ahol a WC a folyosó végén van. Ez a természetes, ahogy az autóknál is, a nagy autó, a luxusautó drága, míg a kicsi, kétajtós, 800 köbcentis pedig jóval olcsóbb. A kettő között az átmenet elég méretes, és a kölcsönzőknél, sok esetben, akár nyolc-tíz különféle kategória közül választhatunk.

A bérlés indítása előtt gondoljuk végig, hogy hányan szeretnénk használni, mekkora távot akarunk megtenni vele, és mennyi csomagunk van, valamint azt is, hogy kellenek-e opcionális felszerelések. Ezek fényében válasszunk kategóriát. Igen, általában kategóriát és nem típust választunk, és az esetek nagy részében, csak a helyszínen derül ki, hogy pontosan mit kapunk. Persze, van, ahol konkrét típus is választható, ez pedig akkor jön jól, ha a sofőr gyakorlatlan, és szeretne olyan kocsiba ülni, amit amúgy otthon is használ vagy már korábbról ismer.

rent_a_car_5.jpg

Ha kiválasztottuk a kategóriát, akkor jöhetnek az „extrák”. Már csak emiatt is érdemes több kölcsönző áraival kalkulálni, mert könnyen előfordulhat, hogy az autó maga olcsóbb lenne, de például, amíg a kicsit drágábbhoz ingyen kapjuk a gyerekülést, míg az olcsónál aranyáron adják. Az extralistában lehet mindenféle dolog, a síléctartótól a zárható tetődobozon át a navigációig. Utóbbira például semmi értelme pénzt adni, amikor a telefonunkkal is navigálhatunk, illetve sok esetben a bérelt autóban akkor is lesz navigáció, ha nem is kérjük, mert be van építve, és csak azért, mert nem fizettünk érte, nem fogják kiszerelni.

Ha már az áraknál tartunk, akkor a választáskor érdemes azt is megnézni, hogy az adott árhoz tartozik-e napi kilométer limit, és ha igen, akkor az mennyi, ha pedig túllépjük, akkor mekkora sarcot kell fizetnünk emiatt. Sőt, bár lényegtelennek tűnik, az sem mindegy, hogy kell az utót visszaadnunk, teli vagy üres tankkal. Elsőre mindenki azt gondolná, hogy az a jó, ha teli tankkal hozzuk el, és üressel adjuk vissza, de érthető okból, ilyenkor egy teljes tank benzint fel fognak számolni, pedig olyan meglehetősen ritkán van, hogy az utolsó csepp üzemanyagot is felhasználjuk, és úgy toljuk vissza az autót a leadás helyére. Szóval, korrektebb, és jobban járunk mi is, ha teli tankkal hozzuk el, és úgy is adjuk le, mert akkor nincs plusz költség, mindössze arra kell figyelnünk, hogy a leadási hely közelében legyen egy benzinkút, ahol tele tudjuk tölteni a tartályt.

Rengeteg aprósággal találkozhatunk még, ez nagyban függ attól, hol keresünk autót. Van egy dolog azonban, ami mindenhol van, ez pedig a biztosítás. Lehet, hogy még életedben nem volt karambolod a saját hibádból, ne is legyen, de ha bekövetkezik, és az a kölcsönzött autóval történik, akkor a gatyád is rámehet a dologra. Emiatt, ha lehet, akkor ne spórolj a biztosításon, vedd a legdrágábbat, ami mindent is térít.

 

Megérkeztünk, vegyük át a bérelt autót!

A bérelt autó átvételének több fajtája is lehet. Ha lusták vagyunk, akkor vigyük el a reptérről a kocsit, de számítsunk rá, hogy ez jóval drágább lehet, mintha bemennénk a városba, és az ottani irodából hoznánk el a kocsit.

Kényelmes megoldás az is, ha a kocsit a megérkezésünk utáni reggelen házhoz hozták, amikor elutaztunk, akkor pedig a reptéri parkolóban hagyhattuk. Ebben az esetben persze gondoskodnunk kell egy transzferről, amivel a reptérről eljutunk a szállodáig.

A legolcsóbb tehát az, ha a nem a reptéren, hanem a városban vagy egy reptérhez közeli irodában vesszük át, és oda is visszük vissza a kocsit. Ha az autót az átvétel helyétől messze, akár több száz kilométerre szeretnénk leadni, akkor számoljunk emiatt is felárral.

rent_a_car_2.jpg

Amikor az autó átvételekor a cég hitelkártyát kér, az egyszeri magyar csak pislog, mint hal a szatyorban, és nem érti, miért jobb a hitelkártya, mint a bankkártyája. Az ok egyszerű, a hitelkártyán nem kell a kaució tényleges fedezetének ott lenni, elég, ha a hitel limitje fedezi az összeget. Persze, ha nincs hitelkártyád, akkor sincs baj, de minimum egy dombornyomott bankkártyád legyen, különben elhajtanak melegebb éghajlatra. A foglaláskor érdemes azt is jó előre megnézni, hogy melyik kártyakibocsátó kártyáját fogadják el, és melyiket nem. Ezzel általában nem szokott baj, lenni, de az ördög nem alszik.

Szóval, tételezzük fel, hogy neked sincs hitelkártyád, csak egy hagyományos, dombornyomott, folyószámlához kötött kártyával rendelkezel. Ha így van, akkor készülj fel rá, hogy kölcsönzéskor egy szabad szemmel is jól látható összeget fognak a számládon zárolni az esetleges, utólagos költségek miatt. Ez lehet baleset, de az is, ha a teli tank helyett, csak féltankkal viszed vissza a járművet, ilyenkor könyörtelenül rád verik a különbözetet. Ha van pénz a számládon, akkor nincs baj, de számolj vele, hogy a lekötött összegen felül is maradjon, mert ha ezzel nem kalkulálsz, és nem marad elkölthető pénzed, akkor bérelt autód lesz, de benzin bele nem, hogy a kajáról már ne is szóljunk.

Ha rendes bankkártyával fizetünk, akkor készüljünk fel arra is, hogy a zárolt összeget egyhamar nem fogja a kölcsönző cég feloldani, még akkor sem, ha a kocsit egyben, sérülés nélkül visszaadtuk. Sokszor hetekbe telik, mire feloldják a zárolást, sokszor szó szerint könyörögni kell ezért írásban, telefonon, ahogy csak lehet. Ez nem azért van, mert a kölcsönző szemét és ki akar veled tolni, hanem azért, mert előfordulhat, hogy egy gyorshajtási bírság hetek múlva esik be a kölcsönzőbe, és ezt ők, a zárolt pénzedből fogják kifizetni vagy a banknál hosszabb időt vesz igénybe a zárolás feloldása. Már csak emiatt is lényeges, hogy lehetőség szerint nagy, megbízható cégtől béreljünk, akár kicsit drágábban is, mert ott általában a terhelés feloldása is korrektül megtörténik.

Átvételkor jól nézzünk át mindent. Keressünk parkolási vagy nagyobb sérüléseket, nézzük meg, hogy működnek e az ablakok, és úgy általában, mindent ellenőrizzünk le. Ha bármi hibát találunk, azt az átvételkor fel kell jegyezni, nehogy utána velünk fizettessék ki a más által okozott kárt.

 

Extra költségek és más feltételek

Feljebb már szóltunk az extra költségekről, foglaljuk ezeket össze, és egészítsük is ki! Fontos megnézni, hogy a bérlőnek milyen minimum életkort szabnak meg. Készüljünk fel rá, hogy 25 éves kor alatt várható némi plusz költség, ahogy akkor is, ha az autót többen szeretnénk vezetni. Minden esetben a bérlő lesz a sofőr, már persze, ha van érvényes, az adott jármű kategóriára szóló jogosítványa. Országonként változó lehet, de általánosságban elmondható, hogy az EU-n belül az itthon készült vezetői engedély nevű plasztikkártyát mindenhol el fogják jogosítványnak fogadni, ha nem járt le. Más esetekben érdemes elcammogni az okmányirodába, és kiváltani egy nemzetközi jogosítványt. Ha több sofőr lesz, akkor ezt közölni kell az autókölcsönző céggel, számíthatunk rá, hogy a második, harmadik sofőr miatt is fognak plusz díjat felszámolni. Ha mégsem, akkor örülhetünk. Ha az autót nem az vezeti, aki bérli, és így okoz a sofőr balesetet, a kölcsönző akkor is a bérlővel fog elszámolni, vagyis a felelősség mindenképpen az övé.

rent-a-car-3.jpg

A többi extra költségről feljebb már szóltam. Ha a kérdés az, hogy mire számítanak fel extrát, akkor a válasz egyszerű, mindenre. Talán csak arra nem, ha előbb viszed vissza az autót, vagy több üzemanyagot hagysz benne, mint ahogy elő van írva, de minden más esetben számíthatsz az extra költségre. Ha késel a visszaadással, ha kevesebb az üzemanyag, ha több kilométert tettél meg, és átlépted a napi limitet, ha a repülőtéren akarod felvenni, esetleg leadni is. Ha nem elég a rendes csomagtartó, a tetőre is kell valami például a síléceknek, ha gyerekülésre van szükséged, vagy mégis akarsz navigációt. Ha a sofőr túl öreg vagy túl fiatal, ha van második vagy harmadik sofőr. Szóval extra költség mindenre van, azok mértéke és felszámításának módja szolgáltatótól függ.

Már csak emiatt is, ahogy a cikk elején már írtam, a bérléskor ne csak azt nézzük, hogy az alap bérlési díj mennyi, hanem azt is, hogy mennyi plusz költség rakódik rá, mert ha ezzel nem számolunk, akkor könnyen megégethetjük magunkat.

Ezután már nincs más hátra, mint hogy jó nyaralást, és problémamentes autóbérlést kívánjak mindenkinek, történjen az itthon vagy külföldön.