Ha ritkán is, de egy átlagember is kerülhet olyan szerencsés helyzetbe, hogy le tudja régi autóját cserélni egy újabbra. A pénz megvan, kinéztük az új autót, igen ám, de van egy saját is, amivel valamit kezdeni kellene. Eladjuk, beszámíttassuk? Ha eladjuk, akkor vigyük be egy kereskedésbe vagy fényképezzük le és hirdessük meg a neten? Mind jó megoldás lehet, persze mind más ok miatt jó. Azt, hogy az alábbiak közül ki, melyik megoldást választja, azt a vérmérséklet és a józan ész fogja eldönteni.
Adjuk el magunk!
Kézenfekvő lehetőség, hiszen a neten ingyen hirdethetünk, ráadásul, ha ügyesek vagyunk, valószínű – persze nem biztos-, hogy így kaphatjuk a legtöbb pénzt a verdáért. A dologgal azonban, a kézenfekvő előnyök mellett több probléma is van.
Az autót magunknak kell lefotózni. Rengeteg hirdetést látni a neten, amin a képek úgy néznek ki, mintha egy múltszázadi fényképezőgéppel készültek volna, éppen csak nem fekete-fehérek. Az autó alig kivehető, a hibákat nem fogjuk felfedezni, nem hogy FHD felbontású fotó nincs, de jó, ha bélyegképet nézegethetünk. A reménybeli vevő az ilyet kapásból el fogja vetni, aki meg nem, azzal csak a baj lesz.
Alapesetben azt gondolhatjuk, hogy az ilyen, ingyenes hirdetésben meghirdetett autókkal, csak az eladó vághatja át a vevőt. Tavaly azonban több olyan cikk is olvasható volt, amiből az derült ki, hogy bűnözők is megtalálták maguknak a privát hirdetőket. Elmennek megnézni az autót, ami érdekes módon a próbakörön megy tönkre. A vevő elkezd alkudozni, követelőzni, és, ha nem vagyunk elég karakánok, akkor bizony sok százezer forinttal olcsóbban kicsikarják tőlünk az autónkat.
Felsóhajtunk, nem baj, kevesebbet kaptunk érte, mint amit reméltünk, de legalább elvitték. Azután, két nap múlva csöng a telefonunk, természetesen megint a vevő az, aki közli, hogy nem közöltük az autó minden hibáját, és emiatt besült a motor, zárlatos lett a komputer, és bizony fizessünk neki vissza még a vételárból, mert különben ő most visszahozza a rossz autót, és kéri vissza a pénzt, meg a trélerezés árát.
A lényeg tehát, hogy a saját eladás nem is olyan könnyű menet, ha nincs szerencsénk. Ráadásul a szavatosságot is magunknak kell állni, így felkészülhetünk arra, hogy a vevő kopogtatni fog egy rejtett hiba miatt.
Vigyük be egy kereskedésbe
A saját eladásnál egyszerűbb módszer, ugyanakkor várhatóan kevesebb pénzt kapunk az autóért.
Bevisszük egy márkafüggetlen használtautó kereskedőhöz a kocsit. Az lefényképezi, kitakaríttatja, a fényezést felpolírozza, a könnyűfémfelnit kicsit kifényesíti, szóval eladhatóvá teszi az autónkat, ha mi nem figyeltünk rá kellőképp. Ráadás jó hír, hogy a kereskedésbe nem fognak mindenféle csalók bemenni, mert tudják, hogy a rutinos rókákat nem tudják úgy átverni, mint a privát eladókat. Eddig a jó hírek.
A rossz hír, hogy a kereskedőnek is élni kell valamiből. Profitot akar termelni, vagyis minél magasabb áron eladni, nekünk pedig minél kevesebbet fizetni. Kisebb kereskedőknél, vagy a csúnya szóval a neppereknél gyakran csak bizományosi eladást vállalnak, ami azt jelenti, hogy ilyenkor a tényleges eladók mi leszünk, később az autó eladásánál jutunk csak pénzünkhöz. Nagyobb cégeknél, korrekt kereskedőknél az autó lekerül a nevünkről, és a kereskedő nevére írják. A helyzet az, hogy a kereskedőnek ilyen esetben nem kell megfizetni azokat a sarcokat, amiket egy magánembernek meg kell.
Azért fontos ezt tudni, mert az előbbi esetben, tehát a bizományosi eladásnál a szavatossági igényekért nekünk kell felelni. A kereskedőnek nem lesz érdeke, hogy eladás előtt átvizsgáltassa szervizben az autót, inkább abban lesz érdekelt, hogy minél előbb túladjon rajta, mert az ő vállát felelősség nem fogja nyomni.
Utóbbi esetben, ha az autó lekerül a nevünkről, a szavatossági igénnyel az új tulajdonos nem nálunk, hanem az eladónál, vagyis a kereskedőnél fog kopogtatni. Ebben az esetben a kereskedés érdeke az, hogy a használt autó tökéletes állapotban leszervizelve kerüljön az új tulajdonoshoz.
Utóbbi esetben talán nem meglepő, hogy az eladást bonyolító cég az autónkba – vagyis immár a nevükre íratott autóba- fektetett pénzt is viszont szeretné látni a haszon mellett. Ez az oka annak, hogy a kényelemért, biztonságért cserébe, valamivel alacsonyabb vételárra számíthatunk.
Számíttassuk be
Anyagilag ez a módszer érheti meg a legkevésbé, de mégis rengeteg az előnye.
Sokan azt gondolják, a márkaszerviz mind rablóbanda, akik csak azért működnek, hogy minket kifosszanak. Minden sokkal drágább náluk, és ha márkakereskedésben veszünk új autót (vagy használtat), és a miénket be akarjuk számíttatni, akkor csak gombokat kapunk érte a reális árához képest.
Leegyszerűsítve a dolgokat valóban így van, tényleg itt kapjuk a legkevesebb pénzt, de ez nem véletlen. Kezdjük ott, hogy a márkakereskedő is kereskedő, ilyen szempontból nem jobb, mint a sarki nepper, el nem ítélhető módon pénzt akar keresni. Emiatt aztán olcsóbban kell az autónkat átvennie, mint amennyiért el fogja adni.
Ez persze még mindig nem indokolná a nagyobb árkülönbséget. Azonban, a márkakereskedő, túl azokon a feladatokon, amiket egy használtautó kereskedő biztosít (fényképezés, hirdetés, takarítás, tárgyalás a vevővel), tovább dolgokat is átvállal tőlünk. Hogy mást ne mondjak, mivel van saját szervize, az autónkat átnézik, és egy alapos állapotfelmérési jegyzőkönyvet tolnak az orrunk alá, amivel megindokolják, hogy miért annyi a reális ár, mint amit ők gondolnak. Sőt, ha beszámíttatjuk az autónkat, akkor, mielőtt meghirdetnék, még a szervizt is megcsinálják rajta, mert ez az érdekük. Ugyanis, ilyen esetekben, azzal, hogy a régi autónkat beszámíttatjuk, a szavatossági kötelezettségünket is átadjuk a márkakereskedésnek, sőt, a kereskedés még garanciát is adhat az autónkra annak, aki tőle megveszi. Vagyis, az újabb autót a régi árával csökkentve kapjuk meg, és nem fenyeget minket az a veszély sem, hogy a régi kocsink új tulajdonosa nálunk kopogtat majd egy vélt, vagy valós rejtett hiba miatt.
Az sem utolsó, hogy a leadásra váró használt autónkból egyből az újba ülhetünk át, nem kell azon gondolkozni, hogy mi lesz velünk, ha hamarabb megveszik autónkat, mint mi az újat használhatnánk. További előny, szemben a hagyományos használtautó kereskedőkkel, hogy a márkakereskedésnél leadott autónk néhány nap alatt lekerül a nevünkről, és a kereskedő nevére írják. Ezzel esetenként komoly pénzt takarítunk meg, mert ha egy használtautó kereskedő udvarán áll hónapokig a kocsink, addig nekünk kell fizetni a Cascot és a kötelező biztosítást, miközben használni nem tudjuk.
Konklúzió
Ahogy látható, mindennek megvan a maga ára. Pénzben, ha szerencsénk van és ügyesek vagyunk, akkor a saját hirdetéssel járunk a legjobban.
Egyel rosszabb az eladási árat tekintve a használtautó kereskedő, de ő leveszi a vállunkról a hirdetés és az eladás nyűgjét, ám a szavatosság egyes esetekben minket fog terhelni.
Anyagilag a márkakereskedésben beszámíttatott autóval járunk a legrosszabban, ilyenkor azonban nem kell hirdetnünk, nem válunk bűnözők céltáblájává, és nem a mi felelősségünk a szavatosság sem, ez a legkényelmesebb opció.
Azért, annyit mindenképpen javasolni tudok, hogy ha meg szeretnénk válni a régi autónktól, és tudjuk, hogy tényleg rendben tartottuk, vigyáztunk rá, akkor az ismerősök között, a családban kérdezzünk körbe, nem kell-e valakinek, mert ha igen, akkor mi is tudjuk, hogy jó kezekbe került a sokáig szeretett autónk, és elkerülünk minden buktatót, ami a privát hirdetéssel jár. Az már csak hab a tortán, hogy egy ismerőssel is jót teszünk, mert nem zsákbamacskát vásárol, hanem egy ismert előéletű autót.