Ha nem figyelünk oda, akkor vezetni nem csak télen, hanem minden évszakban veszélyes.
Idén nem volt igazi telünk, hóval sem találkoztunk túl gyakran. Persze, az időjárás még megtréfálhat minket, ültünk mi már át más autójába március idusán is, szóval lehet még hajnali fagy májusban, meg minden, amit időjárásilag a télhez társítunk.
Ennek ellenére, most már inkább koncentráljunk a tavaszra, a napsütésre, a csicsergő madarakra, meg persze a szarvasokra. Igaz, a szarvasbőgés ősszel van, olyankor kergülnek meg végképp a patások, de azért a tavaszi melegedés is előhozhatja az elmebajt belőlük. Veszély van tehát elég, de lássuk is sorban, hogy mire kell figyelnünk a tavaszi vezetés kapcsán!
Gumiabroncsok
Figyeljük az időjárásjelentést, és időben cseréljük vissza a téli abroncsot nyárira. Ha pedig már gumisnál járunk, akkor ellenőriztessük is le a gumikat, mielőtt felszerelik őket. Az állásban, helytelen tárolástól is tönkre tud menni az abroncs, arról pedig ne is beszéljünk, hogy a tavaly tavasszal, az erre a szezonra még jó lesz gumi, a mostani nyarat már nem fogja bírni. Ha tehát sérült, vagy kopott a gumi, akkor már most gondoskodjunk a cseréről, nem éri meg kockáztatni.
Ha a téli gumi ballonosabb volt, mint a nyári, akkor érdemes a futómű beállítását is ellenőriztetni, már persze, ha ez megtörtént ősszel a nyáriról-télire történő cserénél is.
Útviszonyok
Tavasszal, hajlamosabbak vagyunk félvállról venni az utak állapotát. Valahol ez érthető is, hiszen a latyakban, hóban, vagy jégen történő vezetésnél nincs veszélyesebb (vagy inkább nehezebb), de azért ilyenkor is érhetnek minket meglepetések.
A tél folyamán rengeteg síkosság-mentesítő anyag kerül az utakra. Szimplán sót már nem nagyon használnak, környezetvédelem és társai ugye, vagyis a keverékben van több összetevő is, amik a hóval nem olvadnak el. Ezeket a kisebb esők összehordhatják, így a hazai utakról ismerős nyomvályúk, hepehupák tele lehetnek velük. Nem túl jó élmény, ha egy ilyen helyen kell vészfékezést végrehajtani.
Tavasszal gyakoriak kisebb, nyár elején pedig akár a nagyobb záporok. A nem túl bő víz feloldja az útra került port, leveleket és egyéb anyagokat, és kellemesen csúszós „taknyot” képez belőlük. Ha elered az eső, akkor emiatt érdemes egy ideig lassabban, körültekintőbben vezetni, addig legalábbis, amíg a víz le nem tisztítja az utat.
Ahogy ősszel, ilyenkor tavasszal is előfordulhat, hogy az erdőkben, hegyekben, az út egy része napos, száraz, míg más részei egész nap árnyékban vannak. Az árnyékos részeken a burkolat hőmérséklete jóval hidegebb, hajnalonként akár fagypont alatti is lehet, így gyorsan váltakozhatnak a száraz és akár jeges felületek.
Végezetül pedig, nem szabad elfelejteni a kátyúkat sem. A híresen jó minőségű hazai utakon nem találkozhatunk ilyenekkel (ja de), de azért nem szabad elfeledkezni róla, hogy a tél, a víz és a fagy olyan helyeken is képes kátyút előidézni, ahol ősszel még nem volt. Más esetekben is el szokták mondani, hogy ne vezessünk rutinból, ez most is igaz.
Vadak, gyerekek, motorosok
A szarvasokról feljebb már írtam, és azért róluk, mert elég fürgék, nagytestűek, és komolyabb baleset lehet egy 300 kilós vad elgázolásából. Nem öröm egy rókát vagy egy mosómedvét elütni, de ha őzzel, szarvassal, ne adj isten vaddisznóval találkozunk, az könnyen halálos tragédiával végződhet. Vigyázzunk tehát, mert a melegebb idő miatt a vadak is többet mozognak.
Nem árt figyelni a gyerekekre is. A hidegben kisebb az esélye, hogy az úton pattogó labdát és az utána futó gyereket kell kikerülnünk, elszokunk mi is és a kölkök is az ilyen veszélyektől. Iskolák és játszóterek környékén a szokásosnál is legyünk körültekintőbbek, és ez persze nem csak a tavaszra, hanem az egész évre értendő.
Ahogy megérkezik a jó idő, a motorosok kirajzanak az utakra. A kétkerekű járművek hetyke lovasai hajlamosak elfeledkezni róla, hogy a téli hónapok alatt a motor terelgetésének a rutinja is megkopik kicsit, a figyelem is elkalandozik, mintha autóban ülnének. A balesetveszélyt növeli, hogy az autósok is elszoknak a motorosok jelenlététől, így nem figyelnek a jóval fürgébb, jobban gyorsuló járművekre.
Ha autót vezetsz, akkor ne feledkezz meg róla, hogy március derekától már egyre több kétkerekű bukkan fel, próbál előre jutni a dugóban, a sávok között. Figyelj erre! Mindig használd a tükröt sávváltás előtt, és nem árt, ha az index kapcsoló kezelését is begyakorlod, mert ezek használata motoros életeket menthet meg. Figyelj rájuk, bármennyire is idegesítők néha, hagyjuk, hadd menjenek a dolgukra.
Műszaki állapot
A gumikról már szóltunk, de ne feledkezzünk el a többiről sem, mint például a lámpák, indexek, fékek állapota. Amikor beköszönt a jó idő, az autómosók megtelnek, szépen kiglancolt gépkocsik gurulnak ki belőlük. Ha autót takarítunk, akkor szánjunk némi időt arra is, hogy ellenőrizzük a fékbetétek, féktárcsák állapotát, vagy ha nem értünk hozzá vigyük el szakemberhez átvizsgálásra. A téli hidegben nem szoktuk túl gyakran körbejárni az autót, és megnézni, hogy minden index, helyzetjelző, ködlámpa, féklámpa működik. Ezeknek az ellenőrzése, ha eddig nem is, most már tényleg esedékessé válik, ne spóroljunk, legyünk túl ezeken a feladatokon, mert az, ha szép tiszta az autónk nem menti meg se a mi, se mások életét.
Konklúzió?
Természetesen van, vonjuk is le a következtetéseket! A tavaszi, nyáreleji vezetés kevésbé veszélyes, mint a téli, de ne legyünk könnyelműek. Gyorsan, és drasztikusan változhatnak az útviszonyok, az egyik pillanatban még száraz aszfalton gurulunk, de a következőben már egy jégfolton csúszunk. Bármelyik pillanatban leszakadhat az ég, mellénk érhet egy motoros, kiszaladhat elénk egy gyerek. Mire vége lesz a nyárnak, már mi is könnyebben kezeljük majd ezeket a helyzeteket, de most hagyjunk időt magunknak visszaszokni a megváltozott körülményekre.