Megpróbáljuk eldönteni a kérdést egyszer és mindenkorra!
Bevezető
Vannak olyan kérdések az autózással kapcsolatban, amik eldöntése sokak számára nem teljesen evidens, ilyen például az, hogy mikor járunk jobban, ha télre téli, nyárra nyárigumit veszünk, vagy kiváltjuk ezeket egy jó négyévszakossal. Mind a két megoldásnak vannak előnyei és hátrányai is, ezeket járjuk most körül.
Különbségek a gumik között
Az valószínűleg nem kérdéses, hogy teljesen mások a nyári és a téli útviszonyok. Télen több a csapadék, hidegebb van, míg nyáron többnyire, a záporoktól eltekintve száraz, meleg aszfalton autózhatunk. A téli és a nyári gumik kialakítása, anyaga, ezeknek a változó körülményeknek igyekszik megfelelni.
Nyáron meleg van, így az anyaga keményebb. Ennek oka, hogy a túl puha, sok szilikát tartalma alacsonyabb, mint egy téli abroncsé. Ha a gumi keveréke lágy lenne, akkor jóval hamarabb megcsúszna, így a biztonság tekintetében sem szerepelne jól, arról pedig ne is szóljunk, hogy egy idény alatt lazán csereéretté válna amiatt, hogy gyorsan elkopna.
Persze a nyári gumi nem csak anyagában, hanem mintázatában is eltér a télitől. Nyáron a tapadás szempontjából az lenne a legjobb, ha a gumin semmilyen bordázat sem lenne, de ez rendkívül balesetveszélyes lenne esőben. Ilyenkor ugyanis azt is számításba kell venni, hogy a gumi felúszhat az úton lévő vízen, eközben pedig nagyjából olyan érzésünk lenne, mintha tiszta jégen autókáznánk. Emiatt a nyári abroncs felülete kevésbé tagolt, de mély, hosszanti és oldalirányú csatornákat találunk rajta. A tagoltság hiánya a tapadást erősíti, a csatornák pedig hatékonyan vezetik ki a vizet az autó kereke alól.
A téli gumi anyaga jóval puhább, így hidegben is jobban megőrzi a rugalmasságát, így a tapadása is jobb marad. Ugyanakkor, a téli útviszonyok miatt, kompromisszumot kell kötni a futófelület kárára. A téli gumi felülete tagoltabb, a lamellák sűrűn helyezkednek el rajta (emiatt hangosabb is), a mintázatnak pedig alkalmasnak kell lenni arra, hogy a folyékony halmazállapotú csapadékot kivezesse a kerék alól. Emellett viszont fontos szempont az is, hogy a gumi képes legyen megtapadni, „kapaszkodni” a havas, csúszós felületen is.
A négyévszakos gumiknál a gyártók megpróbálják egyesíteni a téli és a nyári gumi feladatait. Anyagukban a nyárinál puhábbak, a télinél viszont keményebbek. Mintázatukban találunk a téli és a nyári abroncsra is hasonlító részeket, vagyis megpróbálnak a télinél nagyobb futófelületet és a nyárinál jobb kapaszkodó képességeket kialakítani rajtuk.
Melyik tapad jobban?
Természetesen külön kell vizsgálni a nyári és a téli körülményeket, hiszen várható, hogy a téli gumi a hideg, latyakos környezetben, a nyári pedig a meleg, száraz, esetleg meleg vizes aszfalton teljesít jól.
Abban biztosak lehetünk, hogy a tapadás mértékét az útviszonyok mellett leginkább a gumi kialakítása, a futófelület mérete és tagoltsága fogja meghatározni. A kérdés, hogy minek van nagyobb szerepe a rövidebb fékút elérésében, a futófelület nagyságának, ami az úttal érintkezik, az abroncs anyagának vagy a speciálisan az évszak kihívásainak eleget tevő mintázatnak. A válasz összetett.
Az interneten rengeteg teszt érhető el, ezekből kiderül, hogy nyári körülmények között, a legrövidebb fékút, nem meglepő módon, a keményebb gumikkal és a „nyári” bordázattal érhető el, vagyis egyértelműen az lesz a legjobb választás, ha nyáron nyári gumit használunk.
Rendben, de mi a helyzet a négyévszakos abroncsokkal. Ahogy azt már olvashattátok, a négyévszakos abroncsok egyfajta átmenetet képeznek a téli és a nyári gumik között mind anyagukba, mind mintázatukban. A lágyabb gumi, és a kisebb futófelület pedig ebben az esetben, ahogy az várható is, hosszabb fékutat eredményez, és ez a megállapítás igaz a száraz és nedves aszfalt esetén is.
A lényeg tehát, hogy nyáron, ha tehetjük járjunk nyárigumival, ha nincs más a négyévszakos is megteszi, a télit pedig sürgősen cseréljük le.
A téli körülmények kicsivel bonyolultabbak, mert a hideg, de száraz útviszonyok mellett többféle halmazállapotú csapadékkal találkozhatunk.
Ha az aszfalt hideg, de száraz, akkor a négyévszakos gumi nagyobb felülete, de a nyárinál puhább keveréke egyértelműen nyerő lesz. A nagyobb felület miatt nagyobb a tapadás, ez a nagyobb tapadás pedig többet nyom a latba, mint a téligumikhoz gyártott gumikeverék előnyei, plusz a nagyobb bordázottság miatt kisebb futófelület. Vagyis hideg, de száraz aszfalton a négyévszakos gumi nagyobb felülete és közepesen kemény anyaga lesz a nyerő.
A helyzet azonban rögtön változik akkor, ha a felület nedves, esetleg havas, jeges lesz. Ebben az esetben már a lágy téli abroncs, a téli viszonyokhoz kialakított bordázat lesz a döntő tényező, ezek együttes hatása felülmúlja a nagy tapadófelület minden előnyét.
Azt talán már nem kell hangsúlyozni, hogy a téli körülmények között a nyári abroncsok elvéreznek, legyenek bármilyen jók is.
Milyen tapadása van a használt abroncsoknak?
Az emberek többsége nem cserél havonta abroncsot, így a használt gumik nyilván kopottabbak, csökken a gumin kialakított csatornák mélysége, sőt, a túl sok éven át használt gumi keményebb is lesz (főleg, ha nem megfelelően tároljuk). Ezek a hatások összességében rontani fogják a tapadást. Azonban nem mindegy, hogy a tapadás csökkenésének mértékét nyári vagy téli körülmények között vizsgáljuk.
Nyáron, száraz időben, ha a gumi keménysége még nem változott számottevően, akkor a használt gumi nem jelent fokozott veszélyt. Ennek oka, hogy ha a mintázat és a gumi keménysége megfelelő, akkor a tapadás is megvan, tehát a fékút sem nő meg számottevően.
A helyzet változik, ha vizes az aszfalt, mert ilyenkor a barázdák mélysége már befolyásolja a tapadást. A bevezetőben már olvashattátok, hogy a barázdák feladata, hogy az abroncs alá kerülő vizet kivezessék, így elkerülhetjük a felúszást. Ahogy a barázda mélysége csökken, úgy tud egyre kevesebb vizet kivezetni, vagyis a kopott guminál, esős környezetben megnő a felúszás esélye.
A helyzet a téli körülmények között drasztikusan megváltozik. Lényegében mindegy, hogy az aszfalt száraz vagy nedves, a használt gumik tapadása számottevően csökken az újakhoz képest. Ez rossz esetben, már száraz körülmények, és városi tempó mellett is több méteres, vagy ha arányaiban nézzük, akár 25-30 százalékos fékút növekedést eredményezhet.
Konklúzió
Összegezve a fentieket, új gumik esetén nyáron a legjobb a nyári abroncs. Télen a hideg, de száraz úton a négyévszakos, hideg, nedves, havas aszfalton pedig a téli gumi.
Ez igaz a használt gumikra is, azzal a kiegészítéssel, hogy az új és a használt gumik közötti különbség meleg, száraz aszfalton elenyésző, vizes úton pedig a csapadék mennyiségétől függően változik. Téli körülmények között a használt abroncs teljesítménye drasztikusan romlik az újhoz képest, függetlenül attól, hogy nedves vagy száraz az aszfalt.
Ha azt a kérdést tesszük fel, hogy szabad-e négyévszakos gumit választani, a válasz egyértelműen igen. Egyrészről egy jó minőségű négyévszakos gumi, minden körülmények között jobb, mint egy nagyon olcsó téli vagy nyári. Másrészről, ha normális tempóban, ésszel közlekedünk, és tudjuk, hogy a kocsin lévő abroncs hogy teljesít a különböző időjárási körülmények között, akkor nem lehet baj a négyévszakos gumi használatából.
Ezzel együtt azt javasoljuk, ha lehetséges, akkor nyáron nyári, télen pedig téli gumit használjunk. A négyévszakos gumik ugyan jobban teljesítenek hideg, száraz aszfalton, mint a téli gumik, de télen gyorsan megváltozhatnak az útviszonyok, és esős, havas időben a téli abroncsok lesznek a nyerők.