Autót jó esetben nem veszünk minden nap, hacsak nem ebből élünk. Egy autóvásárlás mindig megterheli a család vagy a cégünk költségvetését, kiharap egy jó részt a megtakarításokból. Teljesen mindegy, hogy régi autóról, új autóról, részletre vagy készpénzért vásárolt autóról van szó, hiszen annak, akinek a keret csak egy 15 évest enged meg az lesz a komoly kiadás, aki pedig két évest vesz, annak az lesz sok pénz.
Ebben a cikkben annak próbálunk utánajárni, hogy abban az esetben, ha van egy cégünk, akkor, hogy járunk jobban, ha saját névre vagy, ha cégnévre vásárolunk.
Külföldről vagy belföldről?
A hazai autóbeszerzés, legyen szó új, újszerű vagy használt autóról, itthon egyszerűbb, de sok esetben, leginkább az alacsonyabb ár miatt érdemes körülnézni a külföldi kínálatban is.
Amennyiben a belföldi új beszerzés mellett döntünk, akkor tudnunk kell, hogy új személygépkocsi esetén a vételár ilyen vagy olyan formán biztos tartalmazni fog forgalmi adót is.
Egészen más lesz viszont a helyzet akkor, ha használt gépkocsit veszünk, és ebben az esetben, legalábbis akkor, ha cégtől vásárolunk, érdemes odafigyelni, mert előfordulhat, hogy az eladónak ÁFA fizetési kötelezettsége keletkezik, vagyis nekünk, vevőként is meg kell fizetnünk a plusz terhet.
Amennyiben az eladó magánszemély, akkor nem keletkezik ÁFA fizetési kötelezettség, mert az eladó nem ÁFA alany. Ha cégtől vásárolunk, de olyan autót, amit a cég sajátjaként, saját célra, tárgyi eszközként használt, szintén nem számítanak fel ÁFA-t a gépkocsi értékesítésekor.
Van azonban olyan eset, amikor számolnunk kell ÁFA fizetéssel, olyankor, ha az eladásra kínált gépjárművet az eladó taxizásra vagy bérbeadásra használta.
Van még egy eshetőség, amikor autókereskedőtől vásárlunk autót. Ebben az esetben a vételár tartalmazhat általános forgalmi adót.
Ha külföldről kívánjuk az autónkat beszerezni, akkor adózás szempontjából meg kell különböztetnünk az EU területéről, vagy azon kívülről behozott járműveket.
Előbbi esetben, ha magánszemélyként használtautót vásárolunk, akkor belföldön nem kell adót fizetnünk. Ha azonban új, vagy újszerű autót hozunk be, meg kell fizetnünk a forgalmi adót, és ez teljesen független attól, hogy az autót cégtől vagy magánszemélytől vásároltuk.
Az új autó fogalmát ebben az esetben nem kell magyarázni, ám azt jó tudni, hogy minden olyan gépkocsit, ami 6 hónapnál kevesebb ideje van forgalomban vagy 6000 kilométernél kevesebbet futott, újszerű autónak kell tekinteni, így ezekre adófizetési kötelezettségünk keletkezik.
Új vagy újszerű autóknál teljesen mindegy, hogy magánszemélyként vagy cégként vásárlunk, az adófizetési kötelezettség mind a két esetben áll. Cégként vagy vállalkozóként két esetben nem kell a forgalmi adót megfizetni, ha a behozott autót tovább értékesítésre hoztuk, vagy, ha azzal taxizni fogunk.
Megint más lesz a leányzó fekvése, ha a cégünk külföldi magánszemélytől használt-, nem újszerű autót vásárol, mert ebben az esetben ÁFA fizetési kötelezettség nem keletkezik.
Abban az esetben viszont, ha a cégünk a használt autót külföldön cégtől veszi, már jó lesz odafigyelni! Az eladó ilyenkor a számlán feltüntetheti, hogy használt termékre vonatkozó árrés szabályozás vagy azt, hogy adómentes értékesítés.
Mi az előbbivel fogunk jobban járni, mert ebben az esetben itthon, belföldön nem kell ÁFA-t fizetni, viszont előfordulhat, hogy az eladó országának ÁFA kulcsával növelt vételárat fogunk látni. Még, ha így is van, a hazai forgalmi adó a 27 százalékával biztos magasabb lesz, mint a másik országé.
Abban az esetben viszont, ha a számlán azt látjuk, hogy adómentes értékesítés, akkor a számlánkon forgalmi adó nem fog szerepelni, nekünk viszont itthon azt meg kell fizetni. Ebben az esetben is van kivétel, mert azoknak a cégeknek, akik az autót taxizásra vagy bérbeadásra használják levonási joga keletkezik.
Autóvásárlás vagy lízing?
Ha az autóvásárlásról, főképp, ha a céges autóvásárlásról esik szó, nem kerülhetjük meg a kérdést, hogy mi éri meg jobban, vásárolni vagy lízingelni. Sokan nem tudják, de a lízing akár egy használt autó esetén is szóba jöhet, így érdemes megvizsgálni ezt a lehetőséget is.
A két opció között a legnagyobb különbség a tulajdonjog alakulásában van, mert lízing esetén a kiválasztott autót nem mi, hanem a lízingcég vásárolja meg, és havidíj fejében adja bérbe az ügyfelének, vagyis nekünk. Az autó ebben az esetben a futamidő végéig a lízingcég tulajdona marad.
A lízing hátránya lehet, hogy amíg a saját tulajdonú autót szabadon használható, addig lízing esetén ez korlátozott lehet. Hatalmas előnye viszont, hogy a nyílt végű pénzügyi lízing esetén, az erre vonatkozó feltételeknek való megfelelés esetén, a lízingdíj ÁFA-ja visszaigényelhető.
Lízingből is több féle létezik, az eddig tárgyalt pénzügyi lízing mellett egy vállalkozásnak száma kell venni a lehetőségek között az operatív lízing lehetőségét is. Az operatív lízing, vagy ismertebb nevén a tartósbérlet előnye, az autóért fizetett bérleti díj elszámolható költségként, viszont az autó a futamidő végén nem kerül a tulajdonunkba.
Az operatív lízing esetén tehát nem beszélhetünk a klasszikus értelemben vett autóvásárlásról, de cserébe rengeteg, a saját tulajdonú autóval vagy autókkal kapcsolatos nyűgtől megszabadulunk.
A futamidő végéig tartalmaz minden adófizetési kötelezettséget, szerviz és egyéb karbantartási költséget tartalmaz, ráadásul nem kell önerővel rendelkeznünk ahhoz, hogy a kiszemelt gépjárművet azonnal használatba vegyük.
További előny lehet, ha a tartósbérlet során használatunkba került autókat flottakezelő cégre bízzuk. Ebben az esetben az üzemeltetés és a karbantartás és minden adminisztrációs feladat a flottakezelőé lesz, így egy nagyobb flotta esetén komoly megtakarítást érhetünk el csak azzal, hogy nem nekünk kell a flotta kezelésével foglalkozó adminisztratív csapatot fenntartanunk.
Összegzés
Ahogy látható, egyáltalán nem mindegy, hogy egy autót cégre vagy saját névre vásárolunk, és az esetek többségében a forgalmi adó fizetésének kötelezettsége és/vagy mértéke határozza meg, hogy melyik esettel járunk jobban. A hagyományos vásárlás mellett, főleg cégként, érdemes számításba venni a különböző lízing lehetőségeket is, mert ezek sok esetben jobb kondíciókat nyújtanak számunkra.
Hangsúlyozzuk, hogy ez csak az autóvásárlásra értendő, a hazai használat cégként vagy magánszemélyként már egy másik kérdéskör, ami nagyban befolyásolhatja, hogy összességében, hogy járunk jobban.
Lényeges és fontos megemlíteni azt is, hogy céges külföldi autóvásárlás esetén, minden esetben érdemes adószakértő segítségét kérni, hogy megállapíthassuk milyen opciók állnak rendelkezésünkre. Magánszemélyként erre nem lesz szükségünk, de cégként, a bonyolult ÁFA szabályok miatt jobban járunk, ha nem saját kútfőből próbálunk a kérdésekre választ találni.