Tartósbérlet – rengeteg ajánlat, de melyiket válasszuk

2020. június 19.

Egy korábbi cikkünkben már bemutattuk, hogy miért érdemes az operatív lízingen, vagyis ismertebb nevén a tartósbérlettel foglalkozni. Vegyük át gyorsan címszavakban az előnyöket!

A legfontosabb érv a tartósbérlet mellett, hogy nem csak közepes vagy nagyobb méretű vállalkozások, hanem a KKV-k számára is rendkívül előnyös a használata. Félre kell tenni a rég berögzült sztereotípiákat, előtérbe kell helyezni a birtoklás feletti elégedettség helyett a racionális üzleti döntéseket.

tartosberlet-melyiket.jpg

Az operatív lízing esetén, ugyanis a futamidő végén nem marad miénk az autó, és bár ez elsőre nem hangzik túl jól, az igazság mégis az, hogy sokkal jobban járunk, ha egy autót tartósan bérlünk, és azzal pénzt termelünk.

Nem kell a járműparkba pénzt fektetni, az autó akár önerő befizetése nélkül is elhozható, a felszabaduló pénzügyi forrásokat pedig a cég építéséhez használhatjuk fel. Nem kell ezerféle költséggel számolni, mert a gépjármű végig a lízingbe adó tulajdonában marad, így a havidíjunk tartalmazhat minden költséget a kötelező szervizektől a gumicseréken és a biztosításon át az államnak fizetendő terhekig (feltéve, ha ilyen konstrukciót választunk). A fix havidíj miatt a költségek így tényleg tervezhetővé válnak.

Cégek számára, méretüktől függetlenül alkalmas további megtakarításra, hogy a bérleti díj áfájának fele akkor is visszaigényelhető, ha az autót részben magáncélra használjuk, és ennek igazolásához már útnyilvántartást sem kell vezetni, vagyis jócskán leegyszerűsödött a dolog.

Melyiket válasszuk?

Bár a cikk a címe szerint arra kérdésre próbál választ adni, hogy melyik tartósbérletet válasszuk, pont ez az, amit nem egyértelmű eldönteni. Két ajánlat között is óriási különbség lehet, ezért meg kell próbálnunk almát az almával összehasonlítani.

Természetesen azzal kell kezdenünk, hogy kitaláljuk, milyen autóra lenne szükségünk. Egy üzletkötőnek elég lehet egy kisebb kategóriás, ha bemutató árut, állványokat, egyebeket kell szállítani, akkor egy alsó-középkategóriás kombi, vezető beosztású munkatársak pedig, már csak a presztízs okán is magasabb felszereltségű autóba ülhetnek.

tartosberlet-1.jpg

Azt, hogy melyik lízingcéget válasszuk megint nem egyszerű eldönteni. Természetesen olyat érdemes választani, aki megbízható, rendelkezik megfelelően felkészült ügyfélszolgálati csapattal, hogy a lízing ideje alatt a bérbe vett gépjárművel kapcsolatban, a lehető legnagyobb rendelkezésre állási idővel és legszakszerűbb szolgáltatási minőséggel kalkulálhassunk.

A másik fontos szempont az ár, pontosabban a fizetendő havidíj lehet. A tartósbérlet egyik legnagyobb előnye pont a kiszámíthatóság, így a különböző ajánlatok némi időráfordítással összehasonlíthatóak.

Lássuk hát részletesen, mik lehetnek az összehasonlítás szempontjai:

  1. Garantált vagy elszámolásos a konstrukció

Ez röviden annyit jelent, hogy választanunk kell aközött, hogy a futamidő végére maradjon-e maradvány érték és szervizköltség elszámolás vagy ne. Előbbi esetben alacsonyabb havidíjjal számolhatunk, de jelentkezhetnek előre nem kalkulált költségek a futamidő végén, utóbbi esetben pedig várhatóan magasabb lesz a havidíj, cserébe viszont előre garantált és kiszámítható minden költség.

  1. Mit tartalmaz a bérleti díj

Meg kell vizsgálnunk, hogy a szerződésben foglalt bérleti díj milyen költségeket tartalmaz és mik azok a költségek, amiket nekünk kell állnunk. Egy tartós bérleti szerződés jellemzően tartalmazza a finanszírozást, kötelező és casco biztosítások díját, a cégautó – gépjármű adót, az útmenti segélyszolgálatot (Assistance), átalány díjas szervizeltetést, átalány díjas gumi szolgáltatást (beszerzés, téli-nyári átszerelés, tárolás).

A szerződés opcionálisan vagy igény szerint tartalmazhatja a csereautó szolgáltatást, GPS / telematikát (pl. útnyilvántartás), üzemanyag kártyát, hozom-viszem szolgáltatást, GAP biztosítást (lopás és totálkár önrész fedezet), mobilparkolást, autópálya matricát és még sok egyebet.

  1. A bérleti díj változhat vagy fix?

A bérleti díj változhat akkor is, ha a szerződés szerinti, évi futásteljesítmény alatt maradunk. Ennek több oka lehet. Bár a flottakezelők minden évben megversenyeztetik a biztosítókat, hogy a következő évre a legkedvezőbb ajánlatot kapják, előfordulhat, hogy a biztosítás díja a futamidő alatt egy évben egyszer változni fog.

A szerződésben az üzemeltetési szolgáltatások díja jellemzően egy évre van fixálva. A szolgáltatások díjának változása jellemzően az inflációhoz van kötve. Ami számunkra lényeges lehet, hogy milyen módon tudjuk a flottakezelő által hivatkozott inflációs értéket ellenőrizni.

tartosberlet-melyiket2.jpg

Elszámolásos konstrukció esetén a maradványérték mértéke változhat a futamidő hosszától, a szerződésben meghatározott évi futásteljesítménytől való eltérés miatt és a jármű kategóriájára jellemző maradvány érték görbéjétől is.

A finanszírozás kamatlába függ a devizanemtől (HUF vagy EUR) és a kamatperiódustól (3 – 6 hónap vagy fix). A finanszírozási díj tehát fix kamatozás és garantált maradványérték esetén nem változik a futamidő során.

A vételár minden esetben adott fix tétel, tehát emiatt nem kell változásra számítanunk.

  1. Mi történik, ha többet vagy kevesebbet fut a jármű, mint a szerződésben rögzített érték?

A szerződések között eltérés lehet a kilométer elszámolás tekintetében, így lényeges figyelnünk az olyan kérdésekre, mint például, van-e lehetőség a szerződés korrekciójára, ha a gépkocsi többet vagy kevesebbet fut. Ha van lehetőség korrekcióra, akkor a bérleti díj ezzel arányosan, vagy ettől eltérő módon változik-e, illetve, hogy a flottakezelő a futamidő alatt vagy csak a futamidő végén készít elszámolást a jelentkező kilométer eltérés alapján.

  1. Pontosan mit tartalmaz a teljes körű szerviz átalány díj?

Jellemzően a gyártó által előírt kötelező revíziókat és a rendeltetésszerű használat mellett felmerülő forgó-kopó alkatrészek cseréjét. Evidensnek tűnik, de vannak eltérések ebben is a szolgáltatók között.

  1. Mi alapján ítéli meg a flottakezelő a leadott autó állapotát? Mi számít rendeltetésszerű használatnak?

Itt is lényeges a kiszámíthatóság, így akkor járunk jól, ha a flottakezelő a Magyar Lízing Szövetség ajánlása szerint jár el, mert az ebben lefektetett kritériumokat mi is ellenőrizhetjük.

  1. Mi történik, ha a bérleti szerződés lejárata előtt szeretnénk leadni a járművet?

Bár jóhiszeműen kötjük meg a tartós bérleti szerződést, az élet hozhatja úgy, hogy önhibánkon kívül kénytelenek leszünk idő előtt leadni a használt járművet. Emiatt lényeges tudni, hogy miért és mi alapján készül az elszámolás a leadáskor.

A járművek értéke nem lineárisan csökken, a bérleti díj viszont minden hónapban azonos összeg, így a tartós bérleti szerződések jellemzően alulfinanszírozottak a futamidő során.  Másként megfogalmazva: Az autó értékvesztése a futamidő kezdetétől minden vizsgált időszakban nagyobb, mint az adott időszakig megfizetett finanszírozási díjak összege.  Emiatt, a lejárat előtti lezáráskor a jármű tényleges értékvesztését a lezárásig megfizetett finanszírozási díjakkal összehasonlítva kell elkészíteni egy elszámolást.

A flottakezelőknél erre az elszámolásra fix képlet vonatkozik, amit az adott flottakezelő rendelkezésünkre tud bocsájtani.

 

Tévhitek – miért ne válasszuk a tartósbérletet?

A cégvezetők, döntéshozók fejében, főleg a közepes vagy kisméretű vállalkozásoknál, sok tévhit él az operatív lízinggel kapcsolatban. Ezekből szedünk néhányat csokorba.

Nehezen tervezhető költségek

A fentiekből kiderült már, hogy ez nem igaz, sőt, az operatív lízing esetén, pont a kiszámíthatóság a legfőbb érv. Fix havidíj fejében kapunk egy autót, amit nem kell megvennünk, nem kell a biztosításra vagy szervizelésre költenünk, csak használnunk, és pénzt termelnünk kell vele. Emiatt könnyen kalkulálható, hogy megéri-e a dolog, hiszen a fizetendő havidíjjal szembe állítva a megtermelt bevételt meg is van a matek. Ráadás jó hír, hogy nem autóvásárlásba kell a pénzünket fektetnünk, az megmaradhat mobil tőkének, amiből vállalkozásunkat fejleszthetjük.

tartosberlet-5.jpg

Bonyolult

Pont nem az. A lízingbe adó cégek egy előzetes kalkulációt készítenek számunkra, ez első pillantásra lehet bonyolult, hiszen rengeteg szolgáltatást sorolnak fel benne, amiket a fizetendő havidíj fejében kapunk. Ezeket a csomagokat azonban némi időráfordítással össze tudjuk vetni más cégek ajánlatával, és ha döntöttünk, onnan kezdve nem marad más, mint a havidíj fizetése.

Ráadás jó hír, a feljebb már említett tény, hogy a tartósbérlettel használt autókat magáncélra is használhatjuk, és útvonalnyilvántartás nélkül is visszaigényelhetjük a bérleti díj áfájának felét.

Csak nagyobb cégeknek megfelelő

A kisebb tökével rendelkező KKV-k vagy induló kisvállalkozások számára az egyik legjobb megoldás lehet a tartósbérlet, feltéve, ha minősítésükkel megfelelnek a lízingbeadónak. A meglévő, viszonylag szerény tőkéjüket nem kell egy sokmilliós autóba fektetniük, nem kell a szervizköltségekkel, adókkal, egyebekkel kalkulálniuk, a felszabaduló tőkét pedig az induló vállalkozás beindítására fordíthatják.

Azok az előnyök, amiket egy nagyobb cég figyel, a kicsiknek is előnyösek lehetnek, még akkor is, ha nem sok tíz vagy sok százdarabos gépjármű flottával, hanem csupán egy vagy két autóval számolnak. Pénzügyileg sokkal megtérülőbb egy elnyúló fix havi költség, mint egy egyösszegű, jelentősen amortizálódó új autó beszerzésének költsége.

Drága

Ha megvásárolunk egy autót, akkor normális esetben nem csak a vételárral, hanem az avulással, a szervizszámlákkal, a gumiztatás költségeivel is számolunk, ahogy a biztosításokkal is. Ha minden költséget összeadunk, akkor ki fog derülni, hogy a tartósbérlet egyáltalán nem drága, sőt. A bérbeadó cégek általában rendelkeznek előre (kedvező áron) lekötött szervizkapacitással, a nagyobb volumenű gépjármű értékesítés miatt az autókat is olcsóbban kapják, mint ahogy mi tudnánk megvenni az utcáról beesve a szalonba. Ezek azok a pontok, ahol az értékesítők nyereséget realizálnak, cserébe minden terhet levesznek a vállunkról, ami az üzemeltetéshez kapcsolódik.

Tény, a futamidő végén nem marad miénk az autó, de ez ebben az esetben nem is biztos, hogy baj. Ha jól kalkuláltunk, akkor a lízingelt gépjármű bőséges hasznot termelt a futamidő alatt, a végén pedig nem nekünk kell az eladással foglalkoznunk. Nincs más dolgunk, mint leadni a kocsit és vinni helyette egy újat, ami a következő években megint csak termelni fog nekünk.

A saját autó az igazi

A birtoklás jó dolog, ami a miénk azt más senki nem veheti el tőlünk, megszereztük magunknak! Ez tényleg jó érzés, jobban alszunk, ha tudjuk, hogy a telephelyünkön álló flotta a saját, pontosabban a cégünk nevén van. Ám a nagy kérdés az, hogy a birtoklás tagadhatatlanul jó érzésén kívül, van-e egyéb, racionális oka is annak, hogy a munkára használt autó a miénk. Röviden: nincs!

Végszó

Ahogy a cikkből kiderült, az sem egyszerű kérdés, hogy melyik céget, melyik szolgáltatáscsomagot válasszuk, mert ennek eldöntése a valós tények mellett, ha nem is gyerekjáték, de megoldható feladat.

Sokkal fontosabb kérdés az, hogy a fejünkben át tudjuk-e váltani a kapcsolót, és képesek vagyunk-e lemondani a birtoklás okozta jóérzésről. Tiszta aggyal gondolkozva ez nem lehet nehéz, hiszen a jó érzés elvesztéséért cserébe csupa jó dolgot kapunk. Egyszerű használatot, kiszámíthatóságot, tervezhetőséget.