Utazás külföldre autóval vagy motorral, ezekre figyelj oda!

2020. június 23.

Nem kérdés, utazni, világot látni jó, de nem mindegy, hogy készülünk az útra, ha autóval megyünk külföldre.

A külföldi út egy jó autóval egy álom lehet. Bepattanunk a kocsinkba a ház előtt és 4-5 óra múlva már az Alpok útjain tekergünk, 12 óra alatt a legszebb olasz tájakban gyönyörködhetünk. Indulás előtt azonban jó, ha tudjuk, a tankoláson kívül lesz még némi teendőnk!

utazas-kulfoldre-1.jpg

Az első az autó vagy motorkerékpár műszaki állapotának ellenőrzése. Ez nem csak a régi, de az új járműveknél is kihagyhatatlan, és ha hosszabb, több ezer kilométeres útra indulunk nem árthat egy szervizt is meglátogatni.

Ha járművünk még garanciális, és kötelező szervizre kell vinni, akkor figyeljünk arra is oda, hogy a kilométer alapon előírt kötelező szerviz időben megtörténjen. Sok autómárkánál zéró tolerancia van, így, ha nem vagyunk résen, akkor előfordulhat, hogy a kötelező szerviz pont az utazás alatt válik esedékessé. Ha így lenne, akkor még indulás előtt vigyük el az autót szervizbe.

Ha nem látogatunk meg szervizt, bízva autónk, motorunk jó állapotában, akkor mi magunk ellenőrizzünk a világítást, a fékek állapotát, a folyadékszintek, amik közül az ablakmosót se felejtsük ki, bár, ezt talán a legkönnyebb pótolni útközben.

Ha a műszaki állapot megfelelő, akkor következhet a tartozékok listája.

Minden országban változó, hogy melyek az előírtan kötelező tartozékok, amiknek hiányáért büntetést is kaphatunk, érdemes mindig az általunk célba vett országok szabályait átnézni. (Franciaországban például szondának is kell az autóban lennie.) Legyen a kocsiban fényvisszaverő mellény, de ne csak a sofőrnek, hanem minden utasnak. Az is fontos, hogy egy esetleges közúti ellenőrzéskor ezek ne a csomagtartóba, a csomagok alatt, hanem az utastérben legyenek. Mindenképpen szerezzünk be egy elakadásjelző háromszöget, ha eddig nem tettük volna meg!

utazas-kulfoldre-3.jpg

Itthon csak ajánlott, de Európa néhány országában, így Észtországban, Belgiumban, Bulgáriában, Görögországban, Horvátországban, Lengyelországban, Lettországban, Litvániában és Romániában kötelező a tűzoltókészülék. Máltán is kérhetik, de ott csak a bérautókban kötelező tartozék, vagyis, ha oda utazunk és autót bérlünk, akkor ellenőrizzük, hogy meg van-e.

A nem kötelező tartozékokat az észszerűség elve szerint válogassuk össze. Legyen nálunk ivóvíz, elemlámpa, navigáció, legalább a telefonunkon, alap gyógyszerek, mint például láz- és fájdalomcsillapító, esetleg egy flakon tartalék motorolaj, desztillált víz, illetve motorosoknál szinte kötelező egy csomag erős és hosszú gyorskötöző is, egy esetleges idomsérülés gyorsjavítására.

Szerszámokból nagy kupacot felesleges vinni, a mai modern járműveknél sok mindent nem tudunk szerelni, de azért kerékkulcs, egy két csavarhúzó, egy fogó, csípőfogó nem árthat. Motorosok szerezzenek be egy jobb kombinált szerszámot, ami akár az ülés alá is elfér. Ha olyan a motor, akkor a láncspray se maradjon otthon, és ha a kuplung bowdenes, akkor nem árt abból is becsomagolni egy tartalék darabot.

Akkor most indulhatunk is? Még mindig nem, mert különböző dokumentumok is szükségesek lesznek. Vannak olyan iratok, amik akkor is kellenek, ha saját, és akkor is, ha céges vagy lízingelt autóval utazunk, más papírokra akkor lesz csak szükségünk, ha az autó nem a saját nevünkön van.

utazas-kulfoldre-4.jpg

Saját autónál, motornál természetesen szükségünk lesz egy útlevélre vagy személyi igazolványra, attól függően, hogy az EU-n belül, vagy azon kívül szeretnénk autózni. Szükséges lesz egy érvényes vezetői engedélyre, az autó érvényes forgalmiengedélyére, és mindenképpen jó, ha kiváltjuk itthon az autónk biztosítását igazoló zöldkártyát, mert sok helyen ennek is kötelezően nálunk kell lennie.

Azt is jó tudni, hogy a zöldkártya csak a Zöldkártya Rendszer 48 tagállamában felel meg a gépjármű-felelősségbiztosítás igazolására, egyéb, a rendszerben nem lévő országok esetén határbiztosítást kell kötni.

Motorból ritkán találkozunk céges vagy lízingelt példánnyal, de autóból annál több lehet. Itthon teljesen természetes, hogy csak bepattanunk a volán mögé, és már megyünk is, de külföldön azért nem árt, ha a kocsi tulajdonosától rendelkezünk engedéllyel arról, hogy az autót jogszerűen használjuk és visszük ki külföldre.

Az engedélyben több adatot is kötelezően meg kell adni, olyanokat, mint az autó használó nevét, útiokmányának számát, a jármű rendszámát, alvázszámát, a forgalmi engedély jogosultjának nevét, aláírását, céges autónál a cégszerű aláírást, valamint azt az időtartamot, amely alatt az országot a járművel elhagyhatja.

Ha az autó flottakezelőhöz tartozik, akkor érdemes feléjük jó előre jelezni az utazási szándékot, hogy időben gondoskodni tudjanak a szükséges iratok elkészítéséről.

Fontos, hogy ha az Európai Unión kívülre utazunk céges vagy lízingelt gépjárművel, akkor előfordulhat, hogy csak közjegyzői okirattal tehetjük ezt meg, aminek elkészülte több hét is lehet.

utazas-kulfoldre-3.jpg

Ha mindennél készen állunk, a jármű műszakilag rendben van, megcsináltattuk a kötelezőszervizt, beszereztük az engedélyeket a munkáltatónktól és/vagy a flottakezelőtől már csak egy dolgunk maradt, megismerkedni azoknak az országoknak a főbb közlekedési szabályaival, amiket utazásunk során érinteni fogunk.

Fontos, hogy tisztában legyünk az adott országban érvényes sebességhatároknak, nézzük meg, hogy milyen speciális táblákkal találkozhatunk útközben, és úgy általában is készüljünk fel fejben, mert a emberek egészen másképp autóznak Németországban vagy Olaszországban, mint itthon.

A közlekedési szabályok betartását nagyban segítheti egy jó navigáció is, szóval, ahogy feljebb már említettük, érdemes legalább a telefonunkra vásárolni egy használható programot.

Végezetül, speciálisan napjaink viszonyaira, indulás előtt tudakozódjunk a járvány ellenes intézkedésekről is a célországban. Kell-e maszkot viselnünk, ha igen, akkor hol. Szükségünk lesz-e kesztyűre, ha be akarunk menni egy boltba, és még folytathatnánk a sort.