Operatív vagy pénzügyi lízing, melyiket szeressem?

2020. július 10.

A legtöbb vállalkozásnak szüksége van a működése biztosításához gépjárműre. Lehet ez személyautó, kisteher, mikrobusz vagy egyéb, áruk, emberek fuvarozására szolgáló gépjármű. Az azonban tudvalevő, hogy a gépjárművek beszerzése nem olcsó mulatság, és jelentős tőkét szakíthat ki a cég tartalékaiból. Ezeket a pénzügyi eszközöket be lehetne fektetni a cég fejlesztésébe, vagy egyszerűen csak stabilabbá tehetné a cég pénzügyi helyzetét, ha a továbbiakban is szabadon rendelkezne vele.

lizig-vs-vaarlas-3.jpg

Azok a cégvezetők, akik emiatt nem szeretnék teljes összeggel megfinanszírozni a gépjárműbeszerzést, esetleg az általános forgalmi adót is megspórolnák, több eszközhöz nyúlhatnak, ezek a lízingek. Lízingből azonban többféle is elérhető, amik egytől-egyig jobb kondíciókkal szolgálnak, és egy vállalkozás működése szempontjából jóval észszerűbbek, mint az egyösszegű autóvásárlás.

Ha valaki cégvezetőként lízingben gondolkozik, akkor első lépésben azt kell eldöntenie, hogy pénzügyi vagy operatív lízinget választ. Bár nevükben ezek hasonlók, lízingnek hívjuk mindet, a szisztéma nagy mértékben eltér az egyes módozatok esetén.

 

Pénzügyi lízing

Pénzügyi lízingből rögtön kétfélével is találkozhatunk. Az egyik nyíltvégű pénzügyi lízing, a másik a zártvégű pénzügyi lízing. Kezdjük az utóbbival, mivel ez az egyszerűbb.

Zárt végű pénzügyi lízing

A zártvégű pénzügyi lízing tér el a legkevésbé a készpénzes vásárlástól, ugyanakkor annál mégis kedvezőbb. Amiben hasonlít a készpénzes vásárláshoz, hogy költségek tekintetében szinte minden megegyezik, számolni kell az értékvesztéssel, meg kell fizetni a gépjármű árának ÁFA tartalmát is. Amiben viszont kedvezőbb, hogy a gépjármű árát nem egy összegben, hanem részletekben kell megfizetni, így a cég tőkéje nem áll a vásárlás pillanatától egészében az autóban. A zártvégű pénzügyi lízing ráadásul kiszámítható tervezhető költséget jelent a lízing első hónapjától a futamidő végéig.

Nyíltvégű pénzügyi lízing

A nyíltvégű pénzügyi lízing a zártvégűnél kedvezőbb feltételeket ad az ÁFA megfizetésének tekintetében, ugyanakkor a futamidő végén fizetendő maradványérték miatt kevésbé kalkulálható költséggel jár. Igaz, a lízingcég a szerződés megkötésekor közli a maradványérték kiszámítására vonatkozó számításának módját, de a fizetendő összeg sok mindentől függ.

tartosberlet-1.jpg

Nagy előny viszont, hogy az ÁFA visszaigényelhető. Ennek oka, hogy a nyíltvégű pénzügyi lízing gyakorlatilag pénzügyi lízingszolgáltatásnak minősül, érthetőbben bérleti szerződésről beszélünk. Vagyis az autót gyakorlatilag béreljük a lízingcégtől, a futamidő végén pedig több opció közül is választhatunk. Megvásárolhatjuk az autót maradványértéken, átruházhatjuk a maradványértéken történő vásárlást harmadik félre, vagy hagyhatjuk az autót a lízingcég tulajdonában.

Természetesen a leggyakrabban az első eset valósul meg.

A nyíltvégű pénzügyi lízing tehát egyel jobb, mint a zártvégű pénzügyi lízing, mert bár a gépkocsi fenntartási költségei (biztosítás, gumicsere, szerviz, stb.) még mindig a mi zsebünket húzzák, az autó árát nem egyösszegben kell letennünk, ráadásul az ÁFA is visszaigényelhető.

 

Operatív lízing

A harmadik választható opció az operatív lízing, más néven a tartós bérlet. Ez működésében gyökeresen eltér a pénzügyi lízingtől, hiszen itt a futamidő végén nem kerül a járművet használó cég tulajdonába az autó, sőt, még üzemben tartójává sem válik a futamidő alatt. A tartós bérlet esetén a szerződés ideje alatt, és után a jármű flottaszolgáltató tulajdonában marad.

Az operatív lízingnek számos előnye van a pénzügyi lízingekhez képest, így nem csoda, hogy a nagyvállalati előnyöket egyre több kisvállalkozás is szeretné kihasználni, vagyis egyre több kis cég dönt emellett a konstrukció mellett.

pexels-photo-4173201.jpeg

Mik ezek az előnyök? A fentiekhez hasonlóan nem kell a gépjármű beszerzése esetén a teljes vételárat befizetnünk, helyette kiszámítható, havidíjas konstrukcióval számolhatunk. Mivel az autó bérleti szerződés keretében kerül a használatunkba, az ÁFA így visszaigényelhető. Mivel a jármű nem kerül a tulajdonunkba nem kell az értékvesztés könyvelésével törődnünk, a szervizelés- a gumicsere költsége, ezalatt nyújtott csereautó, az asszisztencia szolgáltatás, a biztosítások költsége mind a havidíj részét képezhetik a választott konstrukció függvényében. További előny, hogy nagyobb flották esetén komoly bérmegtakarítást jelent az, hogy a járművet használó cégnek nem kell a flotta fenntartásával foglalkozó osztályt létrehoznia, az összes ilyen terhet leveszi a válláról a flottaszolgáltató.

tartosberlet-4.jpg

 Az operatív lízing egyetlen negatívumának azt tartják, hogy a jármű a futamidő végén nem kerül a használó birtokába. Ez valóban így van, ám, ha a járműre, mint termelőeszközre gondolunk, akkor ez nem is biztos, hogy baj. A cél inkább az, hogy a bérleti konstrukció ideje alatt megtermelje a költségeit és további hasznot hozzon a cégnek anélkül, hogy komolyabb befektetést kellett volna eszközölni a beszerzéssel, a kolléga mobilitását biztosítja. További előny, hogy a futamidő végén, az autó leadásakor megtehetjük, hogy újra egy új, modern és üzembiztos autóba üljünk át.

 

Konklúzió

Látható, hogy a különböző lízing megoldásoknak különböző előnyei vannak az egyösszegű vásárlással szemben. Fontos, hogy mielőtt cégének felelős vezetőjeként bármilyen lízing konstrukcióba belevág, egyeztessen a cég jogi és adóügyi szakértőjével, mert a jogszabályok változhatnak, így ami tegnap még megfelelő választásnak tűnt, annál holnap már lehetséges, hogy kedvezőbb opció is találunk.